torsdag 24. mars 2011

På reise med cøliaki

Det er noen praktiske problem å ikke tåle gluten når du er ute på tur. Denne gang var jeg i Italia. Der har de masse god mat som pasta og pizza jeg må holde meg vekk fra. For å si om problemet når jeg skal spise har jeg hentet ut Norges Cøliakiforenings, matråd på reisen - på forskjellige språk fra nettet (http://www.ncf.no/) Dessverre er denne oppskriften svært omstendlig, derfor har jeg skrevet ut bare 1. avsnitt fra oppskriftene. Dette synes å gi god nok informasjon til de spisestedene jeg besøker. Skal hele oppskriften brukes er den vel best egnet hvis du skal ligge på et sted i lang tid.
Produkter uten gluten fås i Italia lettest i apotek "Farmacia", tror jeg. I Tyskland bør man oppsøke en helsekostforretning f.eks Vitalia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar