mandag 21. mars 2011

Tur til Italia 2011

Var på tur til Italia i mars 2011. Jeg hadde tidligere ikke vært sør i Italia. Jeg ønsket å se Roma, de kuperte landskapene rundt Firenze, samt noe av den sørlige delen av landet. Jeg reiste med fly til Milano. Etter besøk hos slektninger i Verona la jeg i vei med toget sørover til Firenze og Roma. En slektning hadde bestillt hotell i Roma for meg. Dette lå ved plassen Campo de Fiori, nær til mange av severdighetene.
Ferden gikk så sørover på vestsiden av landet til byen Reggio di Calabria, så videre rundt "støvelen" til havnebyen Taranto og opp til Bari på østsiden. Det var vårlig her i sør, med appelsiner på buskene og epletrærne stod allerede med fine blomster. En ulempe var at få snakket engelsk her. Jeg tok en avstikker til byen Matera, en by hvor husene fra begynnelsen var hugget inn i berget. Videre mot nord mot byen Ancona, her var det mange anlegg for turisme. Neste stopp var byen Assisi, byen hvor blant annet Frans av Assisi kom fra. Var å så freskene i den underste kirken i Basilica di San Francesco. I Italia feired de 150-årsdagen for rikets samling, men det var ikke som hjemme på 17.mai.
Etter overnatting hos slektningene i Veriona gikk ferden så hjem med toget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar