torsdag 16. juni 2011

Reise med søliaki/glutenallergi i Irland/Skottland

Det er vanskelig med mat når du er ute å reiser og har dette problemet. Jeg forbereder meg med å ta ut en oversettelse av en forklaring om problemet som Norske Cøliakiforeningen har på mange språk på sin hjemmeside, www.ncf.no Dessverre kan den være noe omfattende når man bare reiser rundt å sjelden spiser mer enn ett måltid på hvert spisested. En løsning kan være å bare bruke 1. avsnitt av forklaringen.
Ellers tar jeg med meg en pakke ferdig oppskåret brød, samt noe knekkebrød slik at jeg kan ta dette med meg til frokost. Middag er ofte lettere, her gjelder det å holde seg vekk fra sauser jevnet med hvetemel og kjøtt/fisk som er snudd i mel før steking.
Det er ofte mellomåltidet som er det største problemet.
I Irland og Skottland (og England) har det store matvareselgere Tesco en del glutenfrie varer. Tesco har også ofte butikker inne i byene. Ellers er det helsekostforretninger som er reddningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar