lørdag 11. juni 2011

Tur til Irland og Skottland juni 2011



Jeg hadde ikke vært i annet enn England på de britiske øyene. Det var derfor naturlig å reise både til Irland og Skottland denne gangen. Jeg tok fly til Dublin 29. mai og tilbake fra Edinburg 10. juni. For å komme rundt hadde jeg kjøpt en fem dagers Interrailbillett.
Folk var over alt gjestfrie og det var lettere å ta seg fra her enn mange andre steder jeg har besøkt. En god grunn til dette var at det var ikke vanskelig å kommunesere med folk her, selv om folk nok snakker litt vanskelig i Skottland.
I Dublin så jeg eksempel på den finansielle krisen, nær hotellet jeg tok inn på var det sannert gammel bebyggelse og bygget nye fine leiligheter. Mange av disse sto tomme, folk hadde vel ikke råd til å kjøpe eller leie seg inn. Pøbel hadde knust en rekke ruter og det så ikke så bra ut.
I hele området jeg reiste gjennom var det mye ledige leiligheter og forretningslokaler.
Irland var virkelig en grønn øy med mye landbruk. Jeg reiste med buss til Drogheda en liten by nord for Dublin og med tog til Londonderry og tilbake til Belfast. Det er ikke mye forskjell på Irland og Nordirland. Jeg snakket med et italiensk par på toget til Belfast. Han var i England hvor han laget Parmasanost utenfor Brigthon. Han mente at resultatet ble bedre enn den italienske, noe som skyldes at kuene gikk mye ute i England mente han. Jeg deltok i en ok byvandring i Dublin.
Sør for Londonderry var et område som var svært flatt. Det ble dyrket korn og poteter her. I tillegg ble det dyrket plen på store områder.
Belfast er tydelig mindre enn Dublin men har mange gamle fine bygninger. Moral står sterkt. Jeg så abortmotstandere med ikke pent bilder utenfor en klinikk. Ellers var det vakter som passet på at det ikke forekom usømmeligheter i parkene, dvs at jentene ikke viste for mye av skuldrene når de solte seg.


Det er fortsatt et stort skipsverft i byen (Harland & Wollf).
For å komme til Glasgow tok jeg ferge og tog. Den siste biten av togturen foregikk på en elektrisifisert bane ellers var alle tog jeg kjørte med drevet med diesellokemotiv. Nesten alle tog jeg har brukt har vært moderne og fine. Glasgow er den største byen i Skottland.
Reiste senere nord gjennom høilandet til Inverness. Her var jeg innom Lock Ness og Invergordon. Høilandet kan likne litt på Norge men er viere og uten høye fjell. Alle husene er av stein.
I Inverness var jeg innom en øy hvor det var veldig store trær. Det var både Duglasgran og noen kjempestore tuiaer eller sypresser.
Siste plassen jeg besøkte var Edinburg. Her var jeg innom en gammel bydel som lå under nåværende bebyggelse, Mary Kings Close, var delen jeg besøkte.
Jeg reiste hjem med fly sammen med et stort reiseselskap fra "Nytt og nyttig"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar