fredag 15. januar 2016

Tur Cuba november 2015


Tur til Cuba november 2015. Turen ble kjøpt av det danske reisebyrået C&C Travel. Turen går i tiden 13. til 29. november med avreise fra Kjøbenhavn. I tillegg kommer turen Mysen – Kjøbenhavn som tas med buss. Reisen går via Toronto i Canada, på hjemturen mellomlandes det også i London. På Cuba besøkes Havana, både den gamle, Vieja og den nye bydelen, Vedado.

Foruten hovedstaden ble Vinalesdalen i den vestre delen av landet, samt byene Cienfuegos og Trinidad i den sentrale delen av landet besøkt.

Første delen av besøket var gamlebyen i Havanna. Dette var en fin gammel by, men økonomien på Cuba er ikke god så det gjennstår mye arbeid med restaurering før byen framstår som ferdig. Jeg budde privat, eller skal vi si på B&B på hele turen. Her i gamlebyen budde jeg hos Martha Rodriges Maney.

Jeg hadde problem med varmen på dagene. Temperaturen var 32 – 34 grader og det var i meste laget for meg.

Landsbyen Vinales har ca 3000 innbyggere og ligger i et landbruksområde. Trekkraften i landbruket syntes nok ofte å være okser. Det fantes traktorer, de fleste var Belaruser men også nyere traktorer som jeg tror var kinesiske. Hestene jeg så var mest ponnier på høyde med fjordinger, men lettere slik at de nok bare kunne brukes som ridehest eller til lettere trekkoppgaver. Her budde jeg i Casa Los Cosmitos.

Byen Cienfuegos er provinshovedstad i provinsen med samme navn. Byen har 125 000 innbyggere og er en industriby. Jeg bodde hos en familie i Hostel Ivelise Y Jacobo. Mannen i huset hadde vært i Sverige i opplæring i Asea Brown Boveri. Han pratet engelsk, noe som ikke var vanlig på Cuba.

Neste by var Trinidad, en typisk turistby med ca 50 000 innbyggere og på Unescos verdenarvliste. Byen ble grunnlagt av Diego Velazques allered i 1514. Jeg bodde på 2 steder her, begge i gata Jose Marti, først hos Maytta Marin Calderon og de neste 3 nettene i hos Fidel Claro y Santiago Escobar.

Reiste så tilbake til Havana. Jeg var nå 3 dager i den nye bydelen, hos Marisela.

Sistre overnatting var tilbake hos Martha i gamlebyen.


1 kommentar:

  1. Tillat meg å introdusere LE-MERIDIAN FINANSIERINGS TJENESTER. låneselskapet som gir meg et lån på 5 000 000,00 dollar. Når andre låninvestorer har neglisjert tilbudet mitt, men Le_Meridian Funding Service gir meg suksesslån. De er direkte i lånefinansiering og prosjekt når det gjelder investering. de tilbyr finansieringsløsninger til selskaper og enkeltpersoner som søker tilgang til kapitalmarkedsfond, de kan hjelpe deg med å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din. E-postkontakt :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Også lfdsloans@outlook.com eller Skriv på whatsappnummer på 1- (989-394-3740) Good Intend,

    SvarSlett