torsdag 7. oktober 2010

Balkanhalvøya - væremåte.

Væremåten her er annerledes enn hjemme - 2 eks fra busser jeg brukte 21.09.
1) Podgorica - Nevesinje. 2 eldre menn, sannsynligvis serbere, hvor mannen i setet bak meg diskuterer med mannen over midtgangen så høylytt at jeg lurer på om de skal gjennoppta krigen på Balkan der og da. En annen gamling lenger framme i bussen kommer med rolige komentarer. Da vi kom til busstasjonen i Nevesinje vil mannen i setet bak hjelpe meg med å finne ut når buss går videre til Mostar. Han kan ikke noe språk som jeg skjønner så i virkeligheten krongler han det til for skolejenta Saras forsøk på tolking mellom meg og damen informasjonskjosken.
2) Nevesinje - Mostar. Høylytt politisk (tror jeg) diskusjon mellom sjåfør og en gamling som kom ut av skogen og gikk på bussen. Plutselig skriker sjåføren "Republika Srpska" og peker på et flagg i veikanten. Jeg forstår at vi er kommet det den serbiske del av Bosnia.
Statsinndelingen i Bosnia Herzegovina er vanskelig, jeg forstår det ennå ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar