mandag 18. februar 2013

Kommunal økonomi - om driftsbudsjettet.

Driftsbudsjettet består av budsjettskjemaene 1 A og 1 B.

1 A følger helt oppsatt plan fra budsjettforskriften.
Her finner vi først "Frie inntekter" fordelt på linjene:
1 Skatt på inntekt og formue (m obl note), 2 Ordinært rammetilskudd (m obl note),
3 Skatt på eiendom, 4 Andre direkte og indirekte skatter (m obl note),
5 Andre generelle statstilskudd (m obl note).
Disse 5 linjene summeres opp i linje 6 Frie disponible inntekter.
Deretter følger 3 linjer som angår finans.
7 Renteinntekter og utbytte (m obl note) 8 Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter
9 Avdrag på lån (Utregning av pliktig avdrag etter KL § 50 i note eller forklart i teksten)
Disse 3 linjene summeres opp i linje 10 Netto finansinntekt/-utgift.
Så følger avsetningene:
11 Til dekning av tidligere års regnskapsmessige merforbruk, 12 Til ubundne avsetninger
13 Til bundne avsetninger (m obl note), 14 Bruk av tidligere års regnskapsmessige mindreforbruk,
15 Bruk av ubundne avsetninger, 16 Bruk av bundne avsetninger (m obl note),
Disse 6 linjene summeres opp i linje 17 Netto avsetninger
I linje 18 finner vi overført til investeringsbudsjettet
Ved å summere de nevnte sumlinjene (l. 6, 10, 17 og 18) kommer vi fram til
Linje 19 Til fordeling drift
Linje 20 Sum fordelt til drift (inneholder overført sum fra skjema 1 B)
Er linje 19 og 20 like har vi et budsjett i balanse.

Skjema 1 B. Det er her budsjettrammene fordeles. Dvs til hvem og hvor mye her enhet/virksomhet skal tilgodeses. Oppsettet står kommunestyret selv for. De bestemmer selv detaljgraden. Her mener jeg at inndelingen skal være i overenstemmelse med kommunens vedtatte delegasjonsreglement. Som eksempel velger jeg her 4 kostnadssteder og delegert så langt KL tillater kommunestyret å delegere (netto rammer)
Linje 1 ramme for administrasjon/politikk, 2 skole, 3 omsorg og 4 teknikk. Summeres og overføres linje20 i skjema 1 A.
Vi har nå et fullstendig driftsbudsjett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar